Projekty wakacyjne w Naszej Szkole!
Prowadzący: Bożena Podsiadło – Brzoza
Termin: 23. 07. 2018 – 27. 07. 2018
Temat: W świecie mitów greckich
23. 07. 2018 poniedziałek
– Pogadanka na temat: Dlaczego warto poznawać mitologię i starożytną kulturę grecką?
– Przeczytanie fragmentu mitu o pochodzeniu bóstw greckich, w tym historii zwycięstwa Zeusa nad Kronosem i objęcie przez niego władzy na Olimpie.
– Oglądamy wizerunki Zeusa i jego atrybuty – wykonujemy dowolną techniką jego wizerunki.
24. 07. 2018 wtorek
– Poznajemy rodzeństwo Zeusa oraz jego najważniejszych potomków – czytanie wybranych fragmentów z mitologii o Herze, Hadesie, Demeter, Posejdonie, Hestii, Atenie, Apollonie i innych bóstwach.
– Przedstawiamy Panteon bóstw greckich, przygotowujemy ich atrybuty i tworzymy żywe obrazy.
– Wykonujemy podobizny najważniejszych greckich bogów – krewnych Zeusa.
25. 07. 2018 środa
– Kim byli herosi? – czytanie fragmentów mitów o Achillesie, Heraklesie, Odyseuszu i Tezeuszu, określanie ich cech i największych zasług.
– Jakie prace mógłby wykonać współczesny Herakles? – bank pomysłów.
– Projektujemy strój dla herosa.
26. 07. 2018 czwartek
– Mitologiczne stwory i potwory – czytamy fragmenty mitów o Minotaurze, Chimerze, Hydrze, Polifemie, Scylli i Charybdzie, syrenach, faunach, centaurach, Sfinksie i innych istotach.
– Portret wybranego stwora – wykonany dowolną techniką.
27. 07. 2018 piątek
– Historia wojny trojańskiej i losy jej uczestników – czytanie wybranych fragmentów z mitologii.
– Tworzymy projekty konia trojańskiego.
– Quiz mitologiczny o poznanych bogach, herosach i ich historiach.
Prowadzący: Ewa Marciniak
Termin: 02.07 – 06.07. 2018 r.
Zagraj razem z nami!
Przykładowe zabawy integracyjne:
- Piórko: dzieci podzielone są na dwa zespoły, która drużyna dłużej utrzyma piórko w powietrzu ta wygrywa.
- Zabawa: tworzymy koło krzeseł, jedno jest wolne. Zadaniem grupy jest, by dana osoba nie usiadła na krześle. Uczestnik uderza swoją prawą ręka w wolne krzesło i krzyczy imię innego uczestnika. Wezwany musi wstać i usiąść na to miejsce. Kolejna osoba, która ma wolne krzesło po prawej stronie znów wywołuje kolejne dziecko.
- Kto ma piłkę?: jedna osoba wychodzi z sali Gdy jest na zewnątrz, reszta podaje sobie nawzajem piłkę. Ten uczestnik, który w danym momencie ma piłkę, musi ją natychmiast schować w pobliżu. Celem osoby, która wróciła do klasy jest zgadnąć, kto ma piłkę i gdzie ją ukrył.
- Wywiad: jedna osoba wychodzi z klasy. Grupa ustala np: zawód ( strażak).Uczestnik wraca do klasy i zadaje pytania ( dostaje drobne wskazówki) aby zgadnąć o jaki zawód chodzi.
- Muszle i fala: zaznaczamy miejsce schronienia ,,dom”. Jedna grupa to zbieracze muszelek, druga to “fala” – trzymając się za ręce i wołają: “raz, dwa, trzy, chlust”, próbują porwać wszystkich zbieraczy muszelek, którzy mogą schronić w domku.
- Sałatka owocowa: podział dzieci na owoce: jabłko, gruszka, banan. Wszyscy siedzą na krzesłach w kręgu, jedno krzesło jest wolne. Osoba w środku koła wypowiada nazwę owocu. Te osoby, których owoc został wypowiedziany, muszą zmienić swoje miejsca. Ten, kto nie zdąży usiąść jest graczem środkowym.
- Ryby w sieci: dzieci podzielone są na dwie grupy – jedna tworzy krąg (sieć), druga znajduje się w środku (ryby). Na omówiony znak ryby starają się wydostać z sieci.
- Przerzuć balon: dzieci podzielone są na dwie grupy. Stykając się stopami uczestników z przeciwnej drużyny mają za zadanie przerzucić balon na ich stronę.
- Kółko i krzyżyk- potrzebne są dwa zespoły, znaczki, plansza. Na “start” zawodnicy podchodzą do planszy i kładą swój znak, wracając dotykają ręki kolejnego uczestnika, który powtarza czynność poprzednika. Jeden zespół to krzyżyki, drugi kółka.
- Kotek i myszka: dzieci trzymając się za ręce tworzą tunele. Na umówiony znak odwracają się w określonym kierunku np.: w prawo. Kotek musi złapać myszkę. Zmiana układu tunelu utrudnia zadanie.
- Rysowanie na żądanie- wybrane dziecko z zamkniętymi oczami rysuje np.: kota na podstawie podpowiedzi reszty grupy.
- Wejdź do kręgu: prowadząca mówi np.: “kto lubi lody?” Osoby, które lubią lody robią krok do przodu. Gra kończy się, gdy ktoś dotrze do środka koła.
- Idący cień: dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba jest cieniem drugiej – naśladuje jej ruchy, miny, zachowania.
- Przekładany wyścig: dzieci podzielone są na dwie grupy, wykonują zadania zręcznościowe w drużynach na czas.
- W jednym zdaniu: kilkoro dzieci otrzymuje hasła np. przysłowie. Jednym zdaniem mogą podać wskazówkę reszcie grupy, tak aby odgadła przysłowie.
- Losowa konwersacja: dzieci dobrane w pary dostają wyrazy, których nie mogą użyć w czasie konwersacji, ale muszą o nich rozmawiać. W trakcie ich rozmowy reszta grupa musi zgadnąć o które wyrazy chodzi.
17. Łańcuch wyrazów: prowadzący podaje hasło np.: kubek, kolejna osoba wymyśla słowo zaczynające się na ostatnią literę słowa podanego przez poprzednika. Kto się pomylił daje fant: np. but lub odpada z gry.
18. Codzienne tańce – układy taneczne: np.: ,,Taniec połamaniec”, ,,Przywitanie i rozgrzewka”, ,,Sałatka owocowa z polewą czekoladową”, ,,Zabawa – na ziemi zostaje”, ,,Polowanie na bizona”, ,, Zwierzęta dzikiego zachodu”, ,,Pląs ułana”, ,,Wybór króla i królowej tańca”, ,,Głowa, ramiona, kolana”.
19. Improwizacje teatralne inspirowane wybranymi tańcami i piosenkami.”
Prowadzący: Magdalena Pułtorak
Termin: 02.07 – 13.07. 2018 r. oraz 30.07 – 03.08.2018 r.
W okresie: 2 – 13 lipca oraz 30 lipca – 3 sierpnia
1. Tydzień 2 – 6 lipca
„W krainie Baśni” – wprowadzenie dzieci w tematykę klasycznych baśni, praca z baśnią metodami aktywizującymi (drama, prace plastyczne), pisanie bajek, umożliwienie dzieciom skorzystanie z dobroczynnego działania baśni na rozwój osobowości młodego człowieka.
– „Czerwony Kapturek”, – „Kopciuszek”, – „Królewna Śnieżka”, – „Żelazny Jan”, -„Siedem koźlątek”
2. Tydzień 9 – 13 lipca
„Warsztaty manualne” – wykonywanie ładnych rzeczy: metoda dekupażu, malowanie na szkle, jak uratować ulubioną odzież – cerowanie, jak zrobić oryginalną rzecz – szydełkowanie, robienie na drutach, tworzenie rysunków przestrzennych – przybijanie
3. Tydzień 30 lipca – 3 sierpnia
„Zabawy naszych rodziców i dziadków” – towarzyskie zabawy ruchowe i planszówki – „berek”, „w chowanego”, „dwa ognie”, „w gumę”, „skakanka”, „grzybobranie”, „skoczki” i in.
Prowadzący: Wanda Chmielewska
Termin: 23. 07. 2018
Temat: Baśnie i bajki z różnych stron świata
Poniedziałek
Baśń polska – „Kwiat paproci”
Wtorek
Baśń francuska – „Ośla skórka”
Środa
Baśń rosyjska – „Konik Garbusek”
Czwartek
Baśń japońska – „Opowieść o zbieraczu bambusu”
Piątek
Baśń amerykańska – „Opowieść Indian o powstaniu człowieka”
Realizacja
– poznanie treści baśni
– wykonywanie prac plastycznych do baśni różnymi technikami: kolorowanki, rysowanie, malowanie, wycinanie, lepienie – w zależności od dostępu do materiałów plastycznych
– wędrówki w wyobraźni do krajów, z których pochodzi baśń – korzystanie z map, komputera
– budowanie zamku królewny z piasku
– przedstawianie w formie teatralnej wbranych fragmentów baśni – teatrzyk zuchowy
– nauka piosenek
– oglądanie ekranizacji wybranych baśni
Uwagi:
Baśnie można zmienić.
Formy realizacji dobieramy tak, aby najlepiej pasowały do danego utworu, do ilości dzieci biorących udział w zajęciach danego dnia, do dostepu do materiałów, z których można korzystać
Prowadzący: Kordian Van Dessel
Termin: 6.08 – 10.08. 2018 r., 13.08 – 17.08 oraz 20.08 – 25.08. 2018 r.
6.08 – 10.08
„Logiczne myślenie – klucz do sukcesu”
– Jak podjąć przemyślana decyzje? (Zasady logicznego myślenia)
– Co zrobic, żeby wygrac? (Formy i opis strategii)
– gry i zabawy rozwijające logiczne myślenie (np. Sudoku, zadania matematyczne)
20.08 – 25.08
„Matematyka w życiu codziennym”
– Jak działają światła na skrzyżowaniu (algorytm i obliczanie czasu świateł)
– Jak powstają ceny
– gry matematyczne zespołowe (np. Koło fortuny)
13.08 – 17.08
„Ian Stewart – zagadki i opis matematyki na podstawie książek jego autorstwa”
-„Księga Matematycznych tajemnic”
-„ Krowy w labiryncie i inne eksploracje matematyczne”
-„Dlaczego prawda jest piękna. O symetrii w matematyce i fizyce”
-„17 równań, które zmieniły świat”
-„Jak pokroić tort i inne zagadki matematyczne”
Prowadzący: Diana Zajkowska
Termin: 02 – 6.07.2018 r.
Temat: Sztuka współczesna dla każdego
2.07
– zaprezentowanie uczniom reprodukcji sztuki abstrakcyjnej, surrealistycznej i kubistycznej.
– zabawy ruchowe Kolorowe kwadraty Mondriana
– Zabawa ruchowa Żywy obraz.
3.07
Malujemy abstrakcyjne obrazy na dużych formatach inspirowane twórczością W. Kandinskiego
3.07
Malujemy obrazy na dużych formatach inspirowane twórczością Mondriana, Picassa i Malewicza
4.07
Malujemy obrazy na dużych formatach inspirowane twórczością Salvadora Dali
5.06
Malujemy obrazy na dużych formatach inspirowane twórczością Magritte.
6.07
Organizujemy wernisaż małych artystów.