Zabawy rozwijające funkcje poznawcze

Zabawy rozwijające funkcje poznawcze

Proste zabawy na zabicie nudy w samochodzie lub w kolejce w sklepie, które – przy okazji – rozwijają funkcję poznawczą – myślenie.

1. Co by było, gdyby…?
Przebieg: Rodzic zadaje pytanie typu: “Co by było, gdyby samochody umiały mówić?”, “Co by było, gdyby ludzie nie potrzebowali snu?”. Dziecko wymyśla odpowiedź – im bardziej pomysłowa, tym lepiej.
Dlaczego działa: rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe, wyobraźnię i elastyczność poznawczą. Uczy też przewidywania konsekwencji zmian.

2. Łańcuch słów
Przebieg: rodzic mówi słowo (np.drzewo), dziecko odpowiada słowem kojarzącym się z poprzednim (liść), następnie rodzic (zielony) itd. Łańcuch słów jest trudniejszą wersją zabawy w skojarzenia, ponieważ wszystkie słowa muszą kojarzyć się z pierwszym.
Dlaczego działa: Ćwiczy myślenie asocjacyjne, koncentrację i szybkie przetwarzanie informacji.

3. Wspólny mianownik
Przebieg: rodzic podaje trzy pozornie niepowiązane rzecz (np.książka, piłka, woda), dziecko znajduje coś, co je łączy (np. “może być w plecaku”, “używane w czasie wolnym”). W następnej rundzie dziecko podaje swój zestaw słów.
Dlaczego działa: rozwija myślenie twórcze, analizowanie pojęć, tworzenie kategorii i dostrzeganie związków między przedmiotami.

4. Inny koniec
Przebieg: rodzic opowiada krótką historyjkę (bajkę lub sytuację zaobserwowaną w ciągu dnia) i przerywa ją w kluczowym momencie. Dziecko ma za zadanie wymyślić własne zakończenie – logiczne, zabawne lub zaskakujące.
Dlaczego działa: Pobudza twórcze i przyczynowo-skutkowe myślenie, uczy przewidywania, rozwija wyobraźnię i elastyczność poznawczą.

Dobrej zabawy!

%d bloggers like this: